- Course code: TEOL6745
- Credits: 10
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Facing Life and Death - In Phillipians and today TEOL6745
Hvordan skaper vi mening i livene våre? Hvordan kan vi komme til rette med vår fortid, det vi strever med og forvirrede følelser? Hvordan påvirkes våre liv av vår visshet om at vi er dødelige? Spørsmål som dette dukker opp i ulike pastorale praksiser og i sjelesorgsamtaler. Som prest står man ofte ansikt til ansikt med store spørsmål - på død og liv. For å kunne yte omsorg og vise forståelse i slike situasjoner, må presten selv ha reflektert over hvordan slike spørsmål preger ens eget liv. Gjennom en slik refleksjonsprosess kan man utvikle både eierskap til egen historie og et språk for eksistensielle spørsmål. Det er hensikten med dette emnet.
I dette emnet skal vi utforske disse spørsmålene fra tre synsvinkler.
For det første, via eksistensiell psykologi. Gjennom å dra veksler på både filosofiske og teologiske kilder, vil vi bli kjent med ulike perspektiv på meningsdannelse, samt utforske hvilke rolle smerte og lidelse spiller i våre liv, i rammen av fødsel og død. De teoretiske perspektivene skal så bringes i dialog med empirisk eksistensiell psykologi.
For det andre skal vi utforske eksistensielle spørsmål via nytestamentlig teologi, tolket i lys av datidens hellenistiske filosofi. Med utgangspunkt i Filipperbrevet, skal vi drøfte hva slags rammeverk Paulus utvikler, med utgangspunktet i troen på Kristus, for å skape mening - i møte med lidelse og død, knyttet til egen identitet, underveis mot det store målet som ligger foran. Paulustekstene vil bli sammenlignet og lest sammen med utdrag fra antikk stoisk filosofi.
For det tredje inkluderer emnet obligatorisk deltakelse i livs- og tros-fortellingsgrupper, og disse er integrert med både delemne A og B. I disse gruppene gis det anledning til å gå dypere inn i eget liv og egen trosfortellingen. Dette gir studenten økt innsikt i hvordan ens egen person og historie vil kunne påvirke ens tjeneste og selvforståelse som prest. Slik innsikt vinner man både ved å dele egen historie og ved å lytte til andres. Et sentralt mål med gruppene er at de skal gi studentene hjelp til å reflektere over hvordan det de lærer i emnet er relevant for eget liv og egen tro.
Emnet inngår i profesjonsstudiet i teologi.
Organisering
Undervisningen i emnet vil bestå av seminarer knyttet til de to delemnene.
Forkunnskaper
Emnet forutsetter TEOL1210 og TEOL1220, eller tilsvarende fordypning i gresk.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- Forberede seg til og aktivt delta i trosfortellingsgruppene og i den obligatoriske undervisningen i seminarene i delemna A og B (kravet er minst 75% oppmøte).
- Få godkjent utkast til essay i delemne A innen fastsatt tid. Utkastet vurderes til bestått/ikke-bestått.
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres formelt i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke opp et eksamensforsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding i Studentweb innen trekkfristen 1. mai.
Final assessment/Exam
Emnet har individuell skriftlig oppgave i delemne A (2000-2500 ord) og muntlig eksamen i delemne B som eksamensform. Muntlig eksamen består av en forberedelsesperiode på ca. 30 minutter og en eksaminasjon på 30 minutter. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av oppgave (50 %) og muntlig eksamen (50 %).
Tillatte hjelpemidler ved muntlig eksamen: Liste D3. Lenke til oversikt over hjelpemiddellistene: https://www2.mf.no/dokumenter/studier/eksamen/hjelpemidler_eksamen.pdf
Learning outcome
Delemne A: På død og liv idag - i lys av eksistensiell psykologi (5)
Kunnskap
Studenten har
- Inngående kunnskap om ulike filosofiske og teologiske perspektiv på mening, lidelse, natalitet og dødelighet.
- God kunnskap om sammenhengen mellom ulike livssyn og eksistensielle trosforestillinger og erfaringer.
Ferdigheter
Studenten kan
- Kommunisere egne perspektiv og standpunkt knyttet til mening, lidelse, natalitet og død.
- Tolke eksistensielle spørsmål I lys av både teologisk og filosofisk teori og relevant empiri.
- Anerkjenne og romme ambiguitet og ulikhet når det gjelder eksistensielle standpunkt.
- Være til stede på en respektfull måte for mennesker som erfarer eksistensiell usikkerhet
- Reflektere over og sette ord på hvordan eget liv og egen trosfortelling, slik denne har blitt delt i trosfortellingsgruppene, preges av eksistensielle spørsmål.
Delemne B: På død og liv - i Filipperbrevet (5)
Kunnskap
Studenten har
- Inngående kunnskap om hvordan Filipperbrevet drøfter og tolker spørsmål knyttet til meningsdannelse, lidelse og død i lys av troen på Kristus.
- God kunnskap om form og innhold i Filipperbrevet.
- Kunnskap om hvordan tema som ligner på dem vi finner i Filipperbrevet, ble håndtert innenfor antikk hellenistisk filosofi.
Ferdigheter
Studenten
- Har god evne til å tolke følgende tekster fra Filipperbrevet på grunnlag av den greske teksten: 1:3-8; 1:21-2:18; 3:7-21, and 4:4-13.
- Har evne til å drøfte og tolke Filipperbrevet i lys av antikk hellenistisk filosofi.
- Kan reflektere over hvorvidt tekstene og perspektivene fra Filipperbrevet som har blitt gjenstand for diskusjon og analyse i dette emnet, kan ha relevans for pastoral praksis i dag og egen trosfortelling
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.