Praktisk støtte til emneansvarlige
Som emneansvarlig har du ansvar for å følge opp både det faglige og det praktiske rundt ditt emne. Her får du oversikt over det du har ansvar for før semesterstart og underveis. Nederst på siden finner du årshjul for emneansvarlige.
Snarveier
Før semesteret starter:
Tildeling av emneansvar
Studiedirektør fastsetter emneansvar i september/februar semesteret før emnet skal undervises. Se Undervisningsplanlegging for mer informasjon om hvordan dette gjøres.
Emneansvar publiseres internt. Se årshjul for emneansvarlig nederst på denne siden for mer informasjon.
Emnebeskrivelser/revidering av emnebeskrivelser
Som emneansvarlig skal du gjøre deg kjent med emnebeskrivelsen, og vurdere om det skal gjøres endringer i emnets form og innhold, emnebeskrivelsen og litteraturlisten. Ved tematiske endringer bør programleder konsulteres og det bør undersøkes om andre emner dekker lignende tema.
Dersom emnebeskrivelsen bør revideres sendes endringsforslagene til fagseksjonen for drøfting. Dette gjøres normalt i fagseksjonens andre møte.
Formell godkjenning av endringene gjøres normalt på Avdelingsrådsmøtet II (oktober/mars) semesteret før emnet undervises). Avdelingsrådets sekretær informerer om frister og krav.
Emnerevisjon gjør du gjennom verktøyet Emneplan på nett (EpN). Ta kontakt med studierådgiver dersom du trenger veiledning.
I løpet av semesteret emnet går bør du notere deg forslag til videre endringer av emnet.
Litteraturlister
Emneansvarlig har ansvar for å opprette og redigere litteraturlister i Leganto.
Huskeliste for litteraturlister:
- Er boken/artikkelen i bruk i andre emner?
- Er litteraturlisten oppdatert med det beste og mest relevante tilgjengelig i fagfeltet?
- Hvordan er ulike stemmer ivaretatt i litteraturen? For eksempel kjønn, etnisitet og globale/lokale stemmer.
- Hvordan knyttes litteraturen til relevante og aktuelle problemstillinger? For eksempel migrasjon, klimakrise eller andre saker.
Canvas
Som emneansvarlig har du ansvar for å klargjøre Canvasrommet innen semesterstart.
Planlegging av undervisning/timeplan
Utkast til timeplanen lages av timeplanlegger i samarbeid med emneansvarlig. Se Praktisk informasjon til lærere og forelesere for utfyllende informasjon om undervisningsplanlegging.
Samarbeid med semesterkoordinator for å koordinere frister for innlevering av studiekrav og lignende, for å oppnå best mulig læringsutbytte og jevn arbeidsinnsats for studentene. Det er semesterkoordinator som har ansvar for å ta kontakt med sine emneansvarlige.
HUSK: Studiekravene må kunne gjennomføres og vurderes innen 1.november/1.mai, som er frist for å registrere beståtte studiekrav.
I løpet av semesteret:
Valg av emnekontakt
I starten av semesteret skal du gjennomføre valg av emnekontakt. Sammen med denne skal du ha et blikk for læringsmiljøet for studentene på emnet i løpet av semesteret.
Studiekrav
Studieadministrasjonen avgjør hva som er godkjente grunner for fritak eller utsettelse av studiekrav. Emneansvarlig skal uttale seg om hvorvidt studiekravet er avgjørende for å oppnå emnets læringsutbytte, og evt. om det skal settes krav om alternative studiekrav.
HUSK: Godkjente/ikke godkjente studiekrav skal registreres i Fagpersonweb innen fristen 1. november/1. mai.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emneansvarlig får ofte ansvaret for å utarbeide eksamensoppgaver. Eksamenskontoret gir informasjon om fristen for dette.
Spørsmålsrunde («trøsterunde»): Den som utarbeider eksamensoppgaver får ansvar for å gå spørsmålsrunde på skriftlig eksamen. Merk deg datoen for eksamen, og sett av morgenen den dagen. Dette kan også delegeres til andre som underviser på emnet ved behov. Eksamenskontoret tar kontakt om dette.
Evaluering
Det skal foretas en dialogisk evaluering av alle emner hvert semester. Du har ansvar for å gjennomføre dette og vurdere innspillene som kommer inn. Tidspunktet for evalueringen legges inn i timeplanen, og det skal normalt ikke ta mer enn 15 minutter av undervisningstiden. Evalueringen kan være muntlig eller skriftlig, og for eksempel adressere undervisningsopplegg, emnebeskrivelse og litteratur.
Hvert semester velges noen emner til dybdeevaluering. Avdelingsrådet avgjør hvilke emner dette er. Dersom dette gjelder ditt emne, har du ansvar for å bidra i utarbeidelsen av evalueringsskjema. Evalueringsansvarlig tar kontakt om dette.
Når den dybdeevalueringen er gjennomført, har du ansvar for å kommentere resultatene fra evalueringen, som skal behandles i avdelingsråd. Evalueringsansvarlig tar kontakt om dette.
Årshjul for emneansvarlig
NÅR? | Vår-emne | Høst- emne | HVA? |
Semesteret før | Sept | Februar | Emneansvar publiseres for lærere |
Okt | April | Avdelingsråd behandler eventuelle revisjoner av emnebeskrivelser | |
1. nov | 1. mai | Litteraturlister legges inn i Leganto | |
Nov | Mai | Timeplansjekk | |
Semesterstart | Des/Jan | Juni/Aug | Klargjør Canvasrommet før semesterstart |
Jan | Aug | Velge emnekontakt | |
Feb | Sept | Utarbeide eksamensoppgaver | |
Løpende | Studiekrav | ||
Mot slutten av semesteret | Dialogisk evaluering | ||
1. mai | 1. nov | Registrere studiekrav i Fagpersonweb | |
Mai-juni | Nov-des | Trøsterunde på eksamensdagen (skriftlig eksamen) |