Lektorstudentene Linde Lie og Charlotte Lothe hadde praksis i Spania. – Jeg følte jeg endelig knakk en kode med å føle meg trygg i et klasserom og fikk mer selvstendighet i jobben, sier Linde.

Litt sør for Alicante i Spania, ligger Den norske skolen i Rojales. En skole med elever på alle trinn fra barneskole til videregående. Hvert år får noen av MFs lektorstudenter mulighet til å ta en av sine praksisperioder her.

– Dette er en unik mulighet. Å være i praksis kan være både fint og krevende. Så det å kunne kombinere dette med å oppleve hvordan det er å bo i utlandet, møte nye mennesker og bli kjent med en ny kultur er veldig givende. Det var også en mulighet til å utfordre meg selv faglig og få minner for livet, forteller Linde Lie.

Hun er student på 4. året på MFs lektorprogram i KRLE/religion og etikk og samfunnsfag. Hun reiste til Spania sammen med medstudent Charlotte Lothe.

– Jeg har alltid likt å reise og oppleve nye ting, og har alltid tenkt at jeg en gang i løpet av studietiden ville dra til utlandet over en lengre periode. Å ha praksis i utlandet i 8 uker var derfor perfekt, sier Charlotte.

Sosialt og lærerikt
De forteller om et nært og inkluderende fellesskap på den norske skolen i Rojales – en liten skole med elever fra 1.-13. trinn. Fra første sekund følte de seg inkludert og sett av de ansatte på en helt annen måte enn i vanlig praksis i Norge.

– Skolen er en samlingsplass for det norske miljøet i området. Så vi ble en naturlig del av det. Vi ble fort en del av personalet og jeg følte større tilhørighet til skolen i hele praksisoppholdet, sier Linde.

I tillegg kom de nært innpå hverdagen til de som bor der.

– Å ha praksis på en liten skole som dette gjorde det lettere å bli godt kjent med både elevene og kollegaene. Det at vi fikk oppleve sosiale ting sammen med dem gjorde også at samarbeidet på jobb fungerte supert, sier Linde.

En annen hverdag
Det at hun selv ikke hadde hverdagen sin der gjorde at denne praksisperioden ble annerledes enn tidligere – og mer intens.

– Uten de "vanlige" rutinene, for eksempel jobb, venner og familie i tillegg til det å være lærer gjorde at jeg fikk fokusert på det å være i praksis på en helt annen måte. Jeg følte jeg endelig knakk en kode med å føle meg trygg i et klasserom og en selvstendighet til det jobben går ut på.

Hun mener grunnen til det kan være en kombinasjon av å for første gang ha en så lang praksisperiode, og at det ga rom for mer frihet i arbeidsoppgavene som skulle gjennomføres. I tillegg kjente hun på selvstendigheten i å klare seg så lenge alene i et annet land for første gang, samtidig som hun skulle være lærer.

Rask omstilling
Charlotte snakker også om økt følelse av selvstendighet etter oppholdet.

– Denne praksisperioden hjalp meg utrolig mye med å bli selvstendig og trygg i klasserommet, og jeg tar med meg mange nye metoder og tenkemåter når det kommer til både det pedagogiske og det didaktiske, sier hun.

- Å være på en 1-13 skole gjør jo at man må omstille seg flere ganger om dagen, for i et øyeblikk snakker man med en syvåring og i neste øyeblikk en attenåring. Å møte flere ulike elever på ulike stadier i livet er veldig givende, fordi du lærer deg hvordan du skal møte disse på forskjellige måter, noe som er veldig relevant for det yrket vi skal inn i.

Opplevelser for livet
Utenom jobb på skolen ble det også god tid til å reise og oppleve alt Spania har å by på.

– Dette gjorde oppholdet veldig gøy! Vi fikk besøkt flere nye steder, spiste mye god mat og vi møtte mange fine mennesker, sier Charlotte.

– Å ha praksis i utlandet er en gylden mulighet for deg som er nysgjerrig på hva som er av muligheter der ute, og noe jeg aldri ville vært foruten. Du møter så mange nye mennesker og opplever ting du aldri ville gjort på en skole i Norge, legger Linde til.

Vil du reise på utveksling?

MF-studenter har mange spennende muligheter til utveksling - enten gjennom praksis eller ved å studere ved et partneruniversitet i et annet land.