Forskergruppen «Forskning og undervisning om kontroversielle tema» har vunnet Spurveugleprisen ved Universitetet i Bergen (UiB). Prisen tildeles initiativer som bidrar til å styrke faglig og pedagogisk kvalitet i høyere utdanning.

SPURVEUGLEPRISEN

Spurveugleprisen er HF-fakultetet ved Universitetet i Bergens pris for utdanningskvalitet. Prisen er på kr. 25.000 og blir delt ut av fakultetets studiestyre til enkeltpersoner, prosjekter, grupper eller fagmiljø som kan dokumentere spesielt vellykkede tiltak som fremmmer utdanningskvalitet.

Les mer om prisen her

– Å motta Spurveugleprisen er en fin oppmuntring og en anerkjennelse av arbeidet vårt. Det viser at undervisning om kontroversielle temaer blir verdsatt, og gir oss inspirasjon til å forske videre og fortsette utviklingen av god undervisning. Prisen løfter også frem hvor viktig samarbeid på tvers av institusjoner er for å styrke utdanningskvalitet, sier MF-professor Trine Anker. 

Forskergruppen ble opprettet i 2022 ved UiB, og har i tillegg til UiB-medlemmer, tre medlemmer fra MF. NLA og HVL er også representert. Gruppen utvikler undervisning og kurs om kontroversielle temaer, og er i ferd med å ferdigstille en antologi om temaet. 

Undervisning om konspirasjonsteorier og ytringsfrihet

I desember arrangerte forskergruppen en workshop for lærere. Der testet Sebastian Tjelle Jarmer (MF) og Mona Farstad (HVL) et undervisningsopplegg om Muhammad-karikaturer, mens Anker brukte Lego som verktøy for å bygge tillit i undervisningssituasjoner.

FORSKERGRUPPEN «FORSKNING OG UNDERVISNING OM KONTROVERSIELLE TEMA»

Forskergruppen er et flerfaglig forum for forskere som arbeider med spørsmål som oppfattes som emosjonelle, sensitive eller konfliktskapende. Gruppen er opptatt av hvordan man kan forske på temaer som skaper debatt og uenighet i samfunnet. Sentralt står didaktiske perspektiver på kontroversielle tema, og hvordan kontroversielle spørsmål tematiseres/håndteres i undervisning, både i skolen og i høyere utdanning.

Les mer om forskergruppen her

– Forskergruppen er svært aktiv, og vi møtes flere ganger i semesteret. Akkurat nå jobber vi med en forskningssøknad og utvikling av undervisningsopplegg om Palestina-Israel-konflikten. Vi har et godt miljø med mange unge og engasjerte stipendiater, sier Anker.

Nye undervisningstema og forskningsperspektiver

Forskergruppens undervisningsopplegg har fått stor respons fra lærere, ifølge UiB.no. Blant prosjektene er et opplegg der elever utvikler egne konspirasjonsteorier og kritisk analyserer hverandres. Dette gjøres i samarbeid med lærere ved en videregående skole i Bergen.

Til høsten lanserer gruppen et nytt emne: «Religion i USA ». I tillegg samarbeider de med Institutt for fremmedspråk ved UiB om «post-truth» som tema. Samtidig beveger forskergruppen seg i større grad over på forskningsarbeid.

– Vi ønsker å utforske andre måter å håndtere kontroversielle temaer på enn bare gjennom diskusjon og meningsbryting. Kan vi studere ulike narrativer og perspektiver på for eksempel fremstilling av konflikter som hvordan koranbrenning og Muhammed-karikaturer dekkes i mediene? Og kan vi bruke praktisk-estetiske metoder for utforsking av ulike meninger? sier Anker.

– Å utforske ulike synspunkter kan være vel så viktig som å diskutere vanskelige tema, legger hun til.

Forskning